اصغر فرهادی – Asghar Farhadi

ساخت وبلاگ
اصغر فرهادیاصغر فرهادی

اصغر فرهادی – در خمینی‌شهر- اصفهان- کارگردان- فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم ایرانی است- وی یکی از موفق‌ترین کارگردانان ایرانی در سطح بین‌المللی است- در سال ۲۰۱۲ فیلم جدایی نادر از سیمین وی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و همزمان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی -اورژینال- برای این فیلم شد

زندگی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در ۱۷ شهریور ۱۳۵۱ در خمینی‌شهر اصفهان به دنیا آمد. وقتی فقط سیزده سال داشت به سینما- تیاتر و نویسندگی علاقه‌مند شد- در همان دوران مدرسه- دوره‌هایی در انجمن سینمای جوان ایران گذراند و شروع به ساختن فیلم‌های کوتاه ۸ و ۱۶ میلی‌متری کرد. بعد از دبیرستان مصر بود که در زمینه‌ی علاقه‌اش تحصیل کند- برای همین در کنکور هنر شرکت کرد و در رشته‌ی تیاتر دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد.

فرهادی تحصیلاتش را در همان رشته‌ی تیاتر ادامه داد و فوق لیسانس خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران دریافت کرد. او در طول تحصیل- برای هم‌دانشگاهی‌هایش فیلم‌نامه می‌نوشت- برای‌شان کارگردانی می‌کرد- علاوه بر این‌ها برای رادیو و تلویزیون نمایش‌هایی نوشت که شاید شاخص‌ترین‌شان مجموعه تلویزیونی -داستان یک شهر- بود که نویسندگی- کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را خود فرهادی انجام داد و از شبکه ۵ سیما پخش شد.

اما فعالیت سینمایی اصغر فرهادی خیلی زودتر و از سال ۱۳۶۵ شروع شده بود. نخستین کارهای او برای انجمن سینمای جوان اصفهان ساخته شد- فرهادی اولین فیلم تاثیرگذار بر زندگی‌اش را -دوچرخه‌دزدها- اثر -ویتوریو دسیکا- فیلم‌ساز مشهور ایتالیایی می‌داند. خودش می‌گوید آثار -دسیکا- -فدریکو فلینی- -اینگمار برگمان- -میکل‌آنجلو آنتونیونی- -بیلی وایلدر- و -کریشتوف کیشلوفسکی- در نگاه او به هنر بیش‌ترین تاثیر را داشته‌اند.

وی یکی از موفق‌ترین کارگردانان ایرانی در سطح بین‌المللی است. در سال ۲۰۱۲ فیلم جدایی نادر از سیمین وی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و همزمان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی -اورژینال- برای این فیلم شد. وی همچنین برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۱۲ میلادی به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین شد. اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶- جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن- را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم فروشنده دریافت کرد. همچنین در اسکار ۲۰۱۷ فیلم فروشنده به نویسندگی و کارگردانی وی توانست جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را کسب کند.

پیشتر وی برنده سه جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در سال‌های ۱۳۸۴- ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ شده است. خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم درباره الی و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین به خاطر فیلم جدایی نادر از سیمین از دیگر دستاوردهای اوست. وی اولین فیلمساز ایرانی است که توانسته است این جایزه را به خود اختصاص دهد.

لژیون دونور نشان افسر- نشان عالی هنر و ادبیات کشور فرانسه نیز در ۲۵ فوریه ۲۰۱۴ در پاریس به فرهادی اهدا شد. این نشان به‌دلیل -خلاقیت‌های هنری و تاثیر اصغر فرهادی بر هنر و ادبیات فرانسه و سراسر جهان- به این فیلمساز ایرانی تعلق گرفت.وی همچنین جایزه سزار- جایزه مستقل اسپریت و جوایز بودیل را به دست آورده است. در یک نظرسنجی مجله تایم- وی رتبه چهارمین شخصیت تاثیرگذار در میان ۱۰۰ شخصیت برتر سال ۲۰۱۲ را کسب کرد- و در نهایت به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال ۲۰۱۲ از سوی این مجله معرفی شد. فرهادی در سال ۲۰۱۲ در لیست ۱۰۰ متفکر جهان فارین پالیسی قرار گرفت.

اصغر فرهادیاصغر فرهادی

سبک

فرهادی از سبک ریالیسم پیروی می‌کند و داستان‌های فیلم‌های او پایانی باز و دراماتیک دارند. در فیلم‌های فرهادی- همه اتفاقات- آجر به آجر در کنار هم چیده شده‌اند تا ما را به سمت کشف حقیقت در یک درام اخلاقی هدایت کنند. فرهادی در این مسیر حتی از کوچکترین المان‌ها هم صرف نظر نمی‌کند. وقتی دومین فیلم سینمایی او اکران شد بخش قابل‌توجهی از منتقدان فیلم او را پسندیدند و با توجه به دغدغه‌هایی که در آثارش نشان می‌داد در بین قشری فیلم بین از جوانان و نوجوانان محبوبیت خاصی پیدا کرد. خیلی‌ها به او و سینمای انسانی‌اش که هم سینما بود و هم انسانی امید بستند. چهارشنبه‌سوری اثری بود که اصغر فرهادی را به عنوان مهم‌ترین کارگردان نسل سوم سینمای ایران تثبیت و منتقدان را شگفت‌زده کرد و در عین حال پرفروش‌ترین فیلم سال شد. اصغر فرهادی به عنوان کارگردان مهم نسل جدید سینما و نسل جدید سینماروها زیر ذره بین رفت. فیلم چهارم او اتفاق بسیار مهمی در سینمای ایران بود. درباره الی جریان سینمای ایران را کاملا تحت‌تاثیر قرار داد و موفقیت کاملی از همه سو به دست آورد. جدایی نادر از سیمین نقطه اوج فرهادی بود که باعث شد نظر مثبت منتقدان و مخاطبان جهانی را جلب کند. او در درباره الی از سبک ریالیسم پیروی کرد و باعث شد تا موج جدیدی در سینمای ایران رقم بخورد که به آن نسل سوم موج نوی سینمای ایران می‌گویند. می‌توان این را گفت که روایت و فیلم نامه نقطه قوت تمامی آثار وی است. فرهادی بیش از همه به خاطر فیلمنامه‌های نفس گیر و غافلگیرکننده اش مشهور است. وی در فیلمنامه‌هایش ثابت کرده است به هیچ وجه به دنبال روایت و پرداخت موضوعاتی ساده و دم دستی نبوده است- دیگر ویژگی فیلمنامه‌هایِ اصغر فرهادی این است که برای جذب و نگه داشتن مخاطب تا پایان فیلم- نقطه‌ای چالشی و معمایی‌گون ایجاد می‌کند. به عقیده بیشتر منتقدان و عموم مردم وی جامعه را صادقانه نشان می‌دهد و جامعه را قضاوت نمی‌کند و با دقت بیشتری به دنیای اطراف و زندگی نگاه می‌کند. در آثار وی نگاه خلاقانه و سختگیر در قاب فیلم مشهود است اما به شکلی که نتیجه‌گیری و قضاوت درست و غلط اتفاقات فیلم‌هایش را به عهده تماشاگر می‌گذارد و وظیفه خود به عنوان دریچه و واسطه‌ای بین ببینده و جهانش را به بهترین شکل به پایان می‌رساند. فرهادی هوش هیجانی بالایی دارد و می‌تواند عواطف- احساسات و منطق دیگران را بهتر درک کند و قادر است در شرایط مختلف حسی- هیجانی و منطقی واکش مناسب تری را نشان دهد تا بتواند به ارتباط بهتر- منطقی تر- مداوم تر- تأثیر گذارتر و کارآمد تر با مخاطب خود برسد. دقت در داستان‌های فرهادی نشان می‌دهد معمولا همدلی او با شخصیت‌های طبقات محروم و متوسط جامعه بوده است. داستان تحسین یافته‌ترین اثر او یعنی جدایی نادر از سیمین را هر شخصی خوانده بود به او هشدار داده بود که این فیلم داستانش آنقدر محلی و بومی است که هیچ شانسی در هیچ جشنواره‌ای نخواهد داشت و اصلا نمی‌تواند با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند ولی وی کار خود را کرد. این همان نشان مرعوب نبودن است و خودباخته نبودن و از قضا به‌رغم همین استواری- جدایی نادر از سیمین موفق‌ترین فیلم وی شد. فرهادی فیلم خودش را می‌سازد و به نگاه هوشمندانه- دقیق و واقعی خود به اطراف خود و جامعه وفادار است. فرهادی در اجرای فیلمنامه وسواس گونه و دقیق رفتار می‌کند یعنی به معنی خردکردن رویدادها به نماهای ثابت و متحرک و تعیین جای دوربین به نحوی که اطلاعات لازم برای دنبال کردن رویداد و داستان به روشنی به بیننده داده شود. گرفتن بازی‌های طبیعی و تدوین درست این نماها در خدمت نقل روشن داستان فیلم‌های به شکل مشهودی مشخص است.

اصغر فرهادیاصغر فرهادی

کارنامه و کارگردانی
سینما

ارتفاع پست / Low Heights

اصغر فرهادی فعالیت‌های سینمایی و حرفه‌ای خود را به عنوان فیلم‌نامه‌نویس در دوازدهمین ساخته سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی ارتفاع پست آغاز کرد. فرهادی دوران کارگردانی خود را در کمتر از یک سال پس اکران فیلم ارتفاع پست آغاز نمود.

رقص در غبار / Dancing in the Dust

رقص در غبار محصول سال ۱۳۸۱ اولین فیلم بلند و رسمی او در مقام کارگردان است. رقص در غبار بسیار شبیه به کارهای تلویزیونی موفق وی به‌خصوص سری دوم داستان یک شهر به همراه علی‌رضا بذرافشان ساخته‌شده است. فیلم تلفیقی از رمانتیسیسم و احساسات گرایی و نگاهی ابتدایی به جامعه و روابط اجتماعی آدم‌ها است. اولین اثر وی نظر مثبت عموم و منتقدان را نیز جلب کرد و وی جایزه بهترینی کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و تندیس زرین بهترین فیلم‌نامه را از جشن خانه سینما را کسب کرد.

شهر زیبا / The Beautiful City

دومین اثر سینمایی اصغر فرهادی در مقام کارگردان- فیلم شهر زیبا محصول سال ۱۳۸۲ است. این فیلم که داستان خود را از دل جامعه وام گرفته و درون‌مایه عاشقانه را در لابه‌لای ناملایمات اجتماعی در هم آمیخته است- روایتگر واپسین روزهای زندگی اکبر است که به اتهام قتل در انتظار چوپه دار در کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا به سر می‌برد. شهر زیبا دومین همکاری اصغر فرهادی با فرامرز قریبیان پس از رقص در غبار و اولین همکاری ترانه علیدوستی با وی است. فرهادی برای این فیلم جوایزی مانند طاووس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم هند را به دست آورد.

چهارشنبه‌سوری / Fireworks Wednesday

اصغر فرهادی پس از دو سال وقفه در سال ۱۳۸۴ با فیلم چهارشنبه‌سوری به فیلم سازی برگشت. این فیلم با همکاری مانی حقیقی در مقام نویسنده در کنار اصغر فرهادی تولید و اکران شده است. اصغر فرهادی در این فیلم این‌بار به سراغ سوژه‌ای تلخ اما حقیقی به نام خیانت و تن دادن به تغییرات برای ادامه زندگی می‌رود. این فیلم جوایز و نامزدی‌های متعددی را کسب کرد که از بین آن‌ها می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو و نامزدی یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو اشاره کرد.[۱۹] چهارشنبه سوری را می‌توان یکی از آثار جدی در مقام فیلمسازی دانست که مجله اسلنت آن را یکی از بهترین فیلم‌های اکران شده سال ۲۰۰۶ دانست.

کنعان / Canaan

وی دو سال بعد به عنوان فیلم نامه نویس با مانی حقیقی همکاری کرد و فیلم نامه کنعان را نوشت. کنعان فیلم پر سکانسی است که از لحظاتی ساده آغاز می‌شود- به اوج می‌رسد و ناگهان به اعماق کلیشه می‌افتد. اما باز هم کنعان با همه میزانسن‌های زیبایش و موسیقی متنی مناسب لحظاتش- اتفاق خوبی در سینما بود.

دایره زنگی / Dayere Zangi

دایره زندگی محصول سال ۱۳۸۷- به عنوان اولین تجربه سینمایی پریسا بخت‌آور همسر وی از ذوق هنری و استعداد نویسندگی اصغر فرهادی در مقام نویسنده بهره می‌برد. دایره زندگی برخلاف فیلم‌نامه‌های گذشته او قالب و پوسته طنز را به همراه دارد اما این تغییر رویکرد هم نتوانسته است که زیرلایه‌های اجتماعی و ریالیستی اصغر فرهادی را حتی کم‌رنگ کند. این فیلم مورد توجه عموم و گیشه قرار گرفت.

محاکمه در خیابان / Trial on the Street

هفتمین تجربه سینمایی اصغر فرهادی- همکاری با مسعود کیمیایی و در قالب فیلم محاکمه در خیابان محصول سال ۱۳۸۷ رقم خورد. این فیلم در چندین اپیزود با مضامین مختلف اجتماعی از جمله انتقام روایت می‌شود و تأثیر اصغر فرهادی در تغییر نگرش مسعود کیمیایی در سبک نگارش فیلم‌نامه و روایت غیرخطی به خوبی مشهود است.

درباره الی / About Elly

درباره الی محصول سال ۱۳۸۷ چهارمین اثر وی در مقام کارگردان است. به عقیده اکثر منتقدین و مردم فیلم درباره الی مهم‌ترین فیلم کارنامه هنری وی است. از آن جهت که اصغر فرهادی به دلیل برعهده داشتن سمت‌های کارگردان- نویسنده و تهیه‌کننده در نهایت می‌تواند آنطور که باید و شاید سینما و نوع نگاه خاص را ارایه دهد. فرهادی با سبک ریالیسم در درباره الی شروع کننده موج سوم موج نو سینمای ایران شد. درباره الی فیلم تکان دهنده با بازی درخشان بازیگران نامی خود است. این فیلم علاوه بر استقبال در جشنواره‌های داخلی و کسب جایزه‌هایی از جمله جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فیلم فجر و تندیس بهترین کارگردانی جشن خانه سینما- در جشنواره‌های خارجی نیز درخشید و خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره فیلم ترایبکا را کسب کرد. دیتر کسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین این فیلم را نشانه‌ای از آغاز موجی نو در سینمای ایران دانست و رابرت دنیرو در حاشیه جشنواره ترابیکا در مورد این فیلم گفت- جهان شمولی شخصیت‌ها و مضامین در کنار کارگردانی که این داستان را مسحورکننده ساخته- موجب شده است تا درباره الی مرزهای جهانی را فرو بریزد و درک ما از دنیای مشترک مان را تعمیق ببخشد. درباره الی به انتخاب منتقدین ایندیوایر به عنوان ده فیلم برتر غیر انگلیسی زبان سال ۲۰۱۵ انتخاب شد.درباره الی فیلمی است که ساختار روایی بدیع و خلاقانه‌اش نه‌تنها آن را از دیگر آثار هم‌کیشش تفاوت می‌بخشد که نقش مهمی را هم در سینمای ایران ایفا می‌کند. در موج نو فرانسه پس‌ازآنکه ژان-لوک گدار و فرانسوا تروفو اولین فیلم‌هایشان را می‌سازند- نزدیک به پنجاه نفر فیلم اولی وارد سینما فرانسه می‌شوند درحالی‌که الگویشان فیلم‌های این دو کارگردان بزرگ است و همین موج نو را سبب می‌شود. رابطه درباره الی و سینمای ایران هم به این جریان شباهت‌هایی دارد که بعد از ساخت درباره الی تعداد زیادی فیلم با الگوی روایی و دغدغه‌های فرامتنی مشابهی در سینمای ایران تولید می‌شود.

جدایی نادر از سیمین / A Separation

جدایی نادر از سیمین که در سطح بین‌المللی بیشتر با نام یک جدایی شناخته می‌شود- پنجمین اثر سینمایی اصغر فرهادی محصول سال ۱۳۸۹ است. فرهادی در این فیلم گوشه‌ای از زندگی زن و شوهری را به تصویر می‌کشد که پس از جدا شدن مسیرهایشان به اختلاف و تاثیر بر زندگی یک خانواده دیگر منجر می‌شود. جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی را به عنوان یک چهره بین‌المللی و موفق مطرح نمود. جدایی نادر از سیمین در واقع همه چیز است- که شاخصترین آنها یک ملودرام اجتماعی پیچیده در مورد سقوط یک ازدواج و یک مشکل خانوادگی که باعث ایجاد زنجیرهای از حوادث می‌شود- یک داستان فریبنده و هیچکاکی که سرنخها در تنگناهای داستان بافته شده‌اند که شاید ببینده قادر به درک آنها نشود و یک داستان برجسته فلسفی که هر یک از کاراکترهای فیلم در آن از لحاظ اخلاقی نقشی منحصر به فرد ایفا می‌کنند. ساختار فیلم‌نامه -جدایی نادر از سیمین- نمونه‌ای موفق از تلفیق اصول کلاسیک و مدرن در مبانی داستان‌نویسی است. اساس داستان به طرز بی مانندی بر مبنای کنش و واکنش شخصیت‌های اصلی حول بحران استوار است. جدایی نادر از سیمین به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد و در انتها نیز برای اولین بار بزرگترین دستاورد هنری- فرهنگی و ملی تاریخ ایران را با دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان رقم زد. موفقیت این فیلم باعث خوشحالی ایرانیان سراسر کشور و جهان شد و قشرها مختلف جامعه ایران این دستاورد بزرگ را به اصغر فرهادی و تیم او تبریک گفتند. جدایی نادر از سیمین در بین منتقدین و عموم خوش درخشید و در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفت و مجموعا بیش از ۵۲ جایزه جهانی را از آن خود کرد- جوایز معتبر بین‌المللی همچون جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان -جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان- جایزه هییت داوران و جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین و جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان- جایزه جوایز بودیل بهترین فیلم خارجی زبان و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان از جمله جوایز مهم جدایی نادر از سیمین است. جدایی نادر از سیمین با فروش ۲۰ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم ایرانی در اکران جهانی لقب گرفت. راجر ایبرت منتقد مطرح سینما- فیلم جدایی نادر از سیمین را بهترین فیلم سال ۲۰۱۱ دانست.در نظرسنجی بی‌بی‌سی نیز فیلم جدایی نادر از سیمین در رده نهم فیلم‌های برتر قرن ۲۱ بالاتر آثر مطرحی مانند جایی برای پیرمردها نیست ساخته برادران کوین قرار گرفت. جدایی مورد تمجید افراد مشهوری همچون مریل استریپ و برد پیت قرار گرفت.سایت‌اندساوند در لیستی جدایی نادر از سیمین را به عنوان دومین فیلم برتر سینمای جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد.جدایی نادر از سیمین در فرانسه- آمریکا- اسپانیا- آلمان- بلژیک و انگلستان با فروش و استقبال بالایی روبرو شد.

گذشته / The Past

گذشته محصول سال ۲۰۱۳ اولین اثر غیر فارسی زبان است که بعد از جدایی نادر از سیمین در فرانسه ساخته شد. گذشته با بازی برنیس بژو در پاریس رقم خورد- فیلمی که یک درام پیچیده و در اغلب مواقع درخشان با اجراهایی مهار شده و هوشمندانه است. ظرافت خاصی در کنار هم چیدن جزییات و تکه‌های داستان به شکل یک الگو- پیچش‌های غیرمنتظره در طرح داستان- تعلیق‌های پیچیده و آشکارسازی‌ها وجود دارد. گذشته نامزد دریافت نخل طلا جشنواره کن شد و در نهایت موفق به کسب نخل طلا بهترین بازیگر زن و جایزه کلیسای جهانی کن گشت. تیری شز منتقد اکسپرس سینمای اصغر فرهادی را دارای قدرت ساکنی می‌داند که شاکله آن پیچیدگی روابط انسانی و آشکار شدن اسرار پنهانی است که در گذشته نمایان است.

فروشنده / The Salesman

فروشنده محصول سال ۱۳۹۴ هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی است. فرهادی این فیلم را قبل از آغاز پروژه بزرگ خود در اسپانیا ساخت. در ابتدای سال ۲۰۱۶ وب‌گاه‌های معتبر سینمایی- فهرست فیلم‌هایی را که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما برای دیدن آن‌ها در سال جدید اشتیاق دارند- منتشر کرد و ایندیوایر- با انتشار فهرستی از صد فیلم کنجکاوی برانگیز که در سال ۲۰۱۶ اکران می‌شوند- پنجمین فیلم فهرست خود را به فروشنده- هفتمین فیلم سینمایی اصغر فرهادی اختصاص داد. شهاب حسینی برای سومین بار و ترانه علیدوستی برای چهارمین بار با اصغر فرهادی به عنوان بازیگر همکاری کردند که هر دو در فروشنده به عنوان نقش‌های اصلی فیلم شناخته می‌شوند و الکساندر مالت-گای نیز برای دومین بار به عنوان تهیه کننده فیلم اصغر فرهادی برگزیده شد. داستان فیلم فروشنده درباره رعنا و عماد زن و شوهری جوان است که در حال بازی و اجرای نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر هستند. اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلم‌نامه و شهاب حسینی هم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. این فیلم با واکنش و استقبال بسیار خوب مخاطبین مواجه شد. -فروشنده- در اسکار ۲۰۱۷ برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد. نقطه قوت اصلی فروشنده همانند آثار قبلی فرهادی- فیلمنامه دقیق و حساب شده آن است که به استاندارد مناسب سینمای درام رسیده است و محتوای آن نیز جلوه‌گری کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری در جامعه است.

اصغر فرهادیاصغر فرهادی

آثار اصغر فرهادی

کارگردان

جدایی نادر از سیمین -۱۳۸۹-
درباره الی -۱۳۸۷-
چهارشنبه‌سوری -۱۳۸۴-
شهر زیبا -۱۳۸۲-
رقص در غبار -۱۳۸۱-
داستان یک شهر ۲ -مجموعه تلویزیونی- -۱۳۸۰- -شبکه تهران-
داستان یک شهر -مجموعه تلویزیونی- -۱۳۷۸- -شبکه تهران-

فیلمنامه‌نویسی اصغر فرهادی

فروشنده -۱۳۹۴-
گذشته -۱۳۹۱-
جدایی نادر از سیمین -۱۳۸۹-
درباره الی -۱۳۸۷-
دایره زنگی -۱۳۸۶-
کنعان -۱۳۸۶-
چهارشنبه‌سوری -۱۳۸۴-
شهر زیبا -۱۳۸۲-
رقص در غبار -۱۳۸۱-
ارتفاع پست -۱۳۸۰-
داستان یک شهر ۲ -مجموعه تلویزیونی- -۱۳۸۰-
داستان یک شهر -مجموعه تلویزیونی- -۱۳۷۸-
روزگار جوانی -مجموعه تلویزیونی- ۱۳۷۷-

جوایز و افتخارات
فردی

جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره بین‌المللی فیلم آنتالیا ۲۰۱۶
نشان لژیون دونور عالی هنر و ادبیات فرانسه ۲۰۱۴
برنده جایزه سزار ۲۰۱۲
جزو ۱۰۰ نفر از متفکران جهان فارین پالیسی ۲۰۱۲
جشن تقدیر ویژه توسط امیر کوستوریتسا ۲۰۱۲
جزو ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در جهان تایم ۱۰۰ ۲۰۱۲
انتخاب به عنوان بهترین فیلم‌ساز سال خاورمیانه از مجله ورایتی ۲۰۱۱

لیست‌ها

به انتخاب پلی‌لیست در ۲۰۱۶: سیزدهمین کارگردان هیجان‌انگیز جهان
به انتخاب ایندیوایر ۲۰۱۶: پنجمین کارگردان برتر جهان
به انتخاب بی‌بی‌سی ۲۰۱۵: رتبه نهم جدایی نادر از سیمین در ۱۰۰ فیلم برتر قرن
به انتخاب هافینگتن پست ۲۰۱۲: رتبه بیست و سوم بهترین کارگردان جهان

کتاب‌ها

فیلمنامه ارتفاع پست
فیلمنامه شهر زیبا
هفت فیلم‌نامه برنده جایزه کتاب سال ایران
رودررو با اصغر فرهادی

داوری‌ها

جشنواره بین‌المللی فیلم بمبیی
جشنواره بین‌المللی فیلم برلین
رییس هییت داوران جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک
جشنواره فیلم پوسان

تحریم اسکار ۲۰۱۷

وی در واکنش به فرمان اجرایی -حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا- از سوی دانلد ترامپ و با نگارش یادداشتی که در نیویورک تایمز منتشر شد- اعلام کرد در مراسم اسکارِ آن دوره- حضور نخواهد داشت. در اسکار ۲۰۱۷ وی به‌همراهِ ترانه علیدوستی از نامزدان و مدعوینِ این رقابت بودند. وی در ششم اسفند ماه ۱۳۹۵ خورشیدی- انوشه انصاری و پروفسور فیروز نادری را به‌عنوان نمایندگانش برای حضور در مراسم اسکار معرفی کرد. در این مراسم- فیلم فروشنده توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به‌دست‌آورد و در پی آن- انوشه انصاری و فیروز نادری- جایزه اسکار را به جانشینی از سوی وی دریافت کردند.

پیام فرهادی به اسکار ۲۰۱۷

انوشه انصاری که به نمایندگی از اصغر فرهادی برای دریافت جایزه روی صحنه رفت پیام فرهادی را خواند. فرهادی در پیام خود نوشته بود: -افتخار بزرگی است که برای دومین بار این جایزه باارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی متشکرم و همینطور دیگر کاندیدهای این رشته. متاسفم که امشب در کنار شما نیستم. من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانونِ غیر انسانی -منع ورود مهاجران– مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. تقسیم بندی جهان به -ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی و باعث ترس می‌شود. ترسی که توجیهی است دروغین بر خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بودند بر سر دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند. سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی- کلیشه‌هایی که از ملّیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده را بشکنند و زمینه هم‌دردی و به‌دنبال آن- همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. -همدردی- چیزی است که ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.-

فرهادی ساعاتی پیش از برگزاری مراسم اسکار- در پیامی ویدیویی از تهران خطاب به ساکنان لندن که به ابتکار صادق خان -شهردار لندن- برای تماشای فیلم فروشنده به میدان ترافالگار این شهر رفته بودند- گفت: بی‌نهایت خوشحال است که واکنش‌ها به حکم ترامپ- جنبشی پویا به‌راه‌انداخته است. در این پیام آمده است: -امیدوارم این همبستگی ادامه و گسترش یابد چون درون آن قدرتی برای مقابله با فاشیسم نهفته است که می‌تواند در برابر افراط‌گرایی به پیروزی برسد و در همه‌جای جهان به قدرت‌های سیاسی- نه بگوید.-
اصغر فرهادی همچنین گفت: -ما همه شهروندان جهانیم و من همه تلاشم را به کار می‌بندم تا از این اتحاد پدیدآمده حراست کنم و گسترشش دهم.-

از نگاه دیگران

– مریل استریپ: اصغر فرهادی با ساختن جدایی نادر از سیمین این فیم دلپذیر کاری کرد که هییت‌های دیپلمات و اخبار روزنامه‌ها از آن عاجزند. او گذاشت تا ما خود را در آینه زندگی دیگران ببینیم و مخمصه‌های یکدیگر را درک کنیم. مخمصه انسانیت مشترک‌مان را. این کنش- کنشی سیاستمدارانه است. آثار او از نظر قاب سینمایی شگفت‌انگیز هستند.
– رابرت دنیرو: اصغر فرهادی درباره الی را با داستانی مسحورکننده ساخته- که موجب شده است تا درباره الی مرزهای جهانی را فرو بریزد و درک ما از دنیای مشترک مان را تعمیق ببخشد.
– جیک جیلنهال: عاشق فیلم -جدایی- اصغر فرهادی هستم. او یکی از اثرگذارترین کارگردان‌های دو دهه اخیر است.
– پنه‌لوپه کروز: اصغر فرهادی در حال حاضر یکی از بهترین کارگردان‌هایی است که دنیا دارد.
– گاردین: فیلم‌های فرهادی یک درام درخشان و پیچیده هستند که نقش‌آفرینی بازیگران آن بسیار قابل توجه است.
– دبورا یانگ: اصغر فرهادی- جستجوی خود در وادی احساس گناه- انتخاب و مسیولیت را در درامی با فیلمنامه و کارگردانی استادانه به گونه‌ای پی می‌گیرد که در هر گامش توجه خاص مخاطب را طلب می‌کند.

منبع :

بیتوته

همشهری آنلاین

ویکی پدیا

انجمن اجتماع اندیشه - تمامی انجمن‌ها ]...
ما را در سایت انجمن اجتماع اندیشه - تمامی انجمن‌ها ] دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : piuc بازدید : 133 تاريخ : جمعه 28 مهر 1396 ساعت: 4:25