عباس کیارستمی
عباس کیارستمی کارگردان- فیلمنامهنویس- تدوینگر- عکاس- تهیهکننده- گرافیست و کارگردان هنری بینالمللی- همچنین شاعر و نقاش ایرانی بود- او فیلمسازی تاثیرگذار در سینمای جهان بهشمار میآید- و آثار وی با استقبال فراوان ناقدان- داوران- کارگردانان- فستیوالها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبهرو شدهاست
زندگی عباس کیارستمی
عباس کیارستمی در ۱ تیر ۱۳۱۹/ ۲۲ ژوین ۱۹۴۰ در تهران به دنیا آمد. در مدرسه جم در قلهک با آیدین آغداشلو همدرس شد. نخستین تجربه هنری او نقاشی بود. او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد تا آنجا که در سن ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقه نقاشی برنده جایزه شود. وی اندکی پس از این کامیابی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تامین هزینههای زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد. کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو موسسه دیگر به کار طراحی جلد کتاب- پوستر و آگهیهای بازرگانی پرداخت- و بعدها به -تبلی فیلم- رفت. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسه شیطان ساخته محمد زرین دست بود. طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلمهای قیصر و رضا موتوری ساخته مسعود کیمیایی را او انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو- که مسیولیت -امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت. در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایهگذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما- فیلم ساخته و مطرح شدهاند. عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کردهاست.
کیارستمی از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶ روی هم رفته ۱۵۰ آگهی بازرگانی برای تلویزیون ایران ساخت. او تا پایان دهه ۱۹۶۰ آگهی آغاز فیلمهایی همچون قیصر ساخته مسعود کیمیایی و طرح کتابهای کودکان را انجام داد.
عباس کیارستمی در سال ۱۳۴۷/۱۳۴۸ -۱۹۶۹ میلادی- با پروین امیرقلی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو پسر به نامهای احمد کیارستمی و بهمن کیارستمی است. البته ناگفته نماند که کیارستمی و پروین امیرقلی در سال ۱۳۶۰/۱۳۶۱ -۱۹۸۲ میلادی- از یکدیگر طلاق گرفتند. عباس کیارستمی- جز آن دسته از کارگردانهایی است که شدیدا عاشق ایران است. پس از انقلاب ۵۷ وطنش را به هیچوجه ترک نکرد و ماندن در زادگاهش را دلیل اصلی موفقیتهای خود میداند. کیارستمی براین عقیده است که ماندن در ایران به وی انرژی بیشتری برای ساخت فیلمهایش داده است و توانست زندگی حرفهای خود را بهتر از قبل ادامه دهد. این هنرمند فرهیخته در این زمینه جمله زیبایی دارد که میگوید:
اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید- آن درخت دیگر میوه نمیدهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوهای که که در سرزمین مادریاش میتواند بدهد نیست. این قانون طبیعت است. من فکر میکنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم.
عباس کیارستمی
داوری در جشنوارهها
کیارستمی در بسیاری از جشنوارههای فیلم به عنوان داور حضور داشتهاست که میتوان از جشنواره فیلم کن در سالهای ۱۹۹۳- ۲۰۰۲- ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ به عنوان برجستهترین آنها یاد کرد. همچنین در سال ۲۰۰۵ سرپرست داوران در بخش دوربین طلایی جشنواره فیلم کن بود. او در سال ۱۹۸۵ در جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۰ در جشنواره فیلم لوکارنو در ۱۹۹۶ در جشنواره فیلم سنسباستین- در ۲۰۰۴ در جشنواره فیلم سایو پایولو- در ۲۰۰۷ در جشنواره فیلم کاپالبیو به عنوان سرپرست داوران و در سال ۲۰۱۱ در جشنواره فیلم کاستندورف صربستان به داوری پرداخت. او در بسیاری از جشنوارههای فیلم در سراسر اروپا مانند جشنواره فیلم استوریل پرتغال- به طور مرتب حضور دارد. وی همچنین سرپرستی داوران در بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم کن را در سال ۲۰۱۴ عهدهدار بودهاست.
دیگر کارها
کیارستمی تجربههایی گوناگون در کارهای مختلف مانند آهنگسازی- طراحی صحنه و پوستر و لباس- تدوین و حتی بازیگری و رهبری اپرا داشت. وی همچنین در عکاسی طبیعت شناخته بود. او در اواخر زندگی کتابهایی از ادبیات کلاسیک ایران به نامهای حافظ به روایت عباس کیارستمی- سعدی از دست خویشتن فریاد- آتش در باد -جزیی از کلیات شمس- آب -نیما یوشیج به روایت عباس کیارستمی- و شب -گزیده اشعار شاعران کلاسیک و معاصر ایران با موضوع شب- منتشر کرد. ترجمه انگلیسی شعرهای اصلی کیارستمی و شعرهای گزیده شاعران معاصر و کلاسیک ایران به انتخاب عباس کیارستمی را در سال ۲۰۱۵ میلادی در قالب طرح سینمای شاعرانه کیارستمی- ایمان توسلی و پال کرونین در نیویورک آمریکا به چاپ رساندند.
عکاسی
نمایشگاههای عکس کیارستمی در ایتالیا- انگلیس- ژاپن- چین و موزه هنرهای معاصر تهران برپا شدهاست. در حراجی کریستی دبی به تاریخ ۱ مه ۲۰۰۸ میلادی- عکسی از کلکسیون عکسهای عباس کیارستمی به قیمت حدود ۱۳۰ هزار دلار فروخته شد در ادامه این کار نمایشگاه دیگری از آثار کیارستمی در موزه هنر شهر امپراتوری- در قلب پکن برگزار شد. همچنین او دو نمایشگاه عکس در گالری گلستان برگزار کرد. همچنین کیارستمی پوستر اصلی یازدهمین جشن بزرگ سینمای ایران را طراحی کرد. کیارستمی در این پوستر- با استفاده از نماد دو درخت در امتداد عدد یازده و المانهای سینمایی در پسزمینه سفید- به نوعی طراوت- رشد و بالندگی سینمای ایران را مورد توجه قرار داده بود.
تیتراژ و طراحی پوستر
به همین سادگی و یک حبه قند دو فیلم ساخته رضا میرکریمی بود که تیتراژ آن به خط عباس کیارستمی نوشته و پوستر آن را نیز او طراحی کرده بود. طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلمهای قیصر و رضا موتوری هر دو ساخته مسعود کیمیایی نیز از دیگر اثرهای کیارستمی در طراحی بود.
کارگاههای آموزشی
کیارستمی در سالهای اخیر کارگاههای آموزشی متعددی را در شهرهای مختلف ایران و خارج از کشور برای هنرجویان برگزار کرد. او زمانی به فرانس پرس گفته بود: -هر سال در چهار یا پنج کارگاه که هر کدام ده روزی به طول میانجامد- شرکت میکنم و هر بار سعادت بزرگی برای من است. بسیار مشتاق و بی تاب برای این کار هستم- چون همیشه علاقهمندم از زمان خود استفادهای کنم.- او اضافه کرده بود: -زمانی از خودم احساس رضایت دارم که به این جوانها بیاموزم و مطمین هستم همان اندازه که به جوانان تدریس میکنم از آنها یادمیگیرم.-
موسیقی
کیارستمی رهبری دو گروه اپرا را نیز در شهرهای پاریس و لندن به عهده داشت. او سابقه اجرای موفقیت آمیز <اپرا زنها همگی همان جورند> در جشنواره هنری فرانسه را در کارنامه خود دارد. همچنین عباس کیارستمی طراحی دکور صحنه- طراحی پوستر- بروشور و بلیتهای کنسرتهای مشکاتیان را انجام دادهاست.
معماری
کیارستمی داور سومین دوره جایزه معماری میر میران بود و همچنین درکنار تقوایی- بهمن جلالی و سیفالله صمدیان به داوری اولین مسابقه عکس فرش دست باف در ایران پرداخت. کیارستمی به همراه چند تن از معماران ایرانی نیز نمایشگاه آثار معماری هفتم را برگزار نمود.
عقاید و نظرها
عقاید سیاسی
کیارستمی با اشاره به دو مشارکت سیاسی خود در سن ۱۵ سالگی و همچنین در انقلاب سال ۱۳۵۷- گفتهبود که دیگر هیچگاه مشارکت سیاسی نخواهد داشت او همچنین انقلاب را دارای انگیزههای مشروع ولی غیر عقلانی و احساسی میدانست که باعث از بین رفتن قانونگرایی میشود. او در مصاحبهای در سال ۲۰۰۷ درباره محمود احمدینژاد گفت: -من فکر میکنم او کارش را خوب انجام نداد. او با وعده رفع مشکلات اقتصادی به قدرت رسید که هیچکدام از آنها را عملی نکرد.
در جواب نامه سرگشاده بهمن قبادی به عباس کیارستمی- کیارستمی اذعان داشت که وی با فیلمهای شعاری سیاسی موافق نیست چون فیلمهای سیاسی تاریخ مصرف دارند و ارزش هنر را پایین میآورند. کیارستمی در جشنواره فیلم سان فرانسیسکو سال ۲۰۰۰ باعث شگفتی همگان شد. وی جایزه آکیرا کوروساوا خود را برای یک عمر فعالیت هنری در سینمای ایران به بهروز وثوقی هدیه داد.
او در مصاحبهای با گاردین گفته بود: -در تمام فیلمها خواستهام این است که تصویری مهربانتر و صمیمی تر از انسانیت و کشورم را به نمایش بگذارم.- وی ادامه داده بود: -من مثل یک درخت هستم- درخت بهخاطر اینکه از زمین رشد کرده و بیرون آمده- نسبت به آن احساس مسوولیت ندارد- بلکه باید میوه- برگ و شکوفه بیاورد. من هیچ وظیفهای برای تصحیح شناخت اشتباه از کشور و فرهنگام ندارم. من چهکسی هستم که چنین وظیفهای داشته باشم. ازسوی دیگر- تعداد کسانی که فیلمهای مرا میبینند را با کسانی که تحت تاثیر رسانههای جمعی غرب هستند مقایسه کنید! من چه کاری میخواهم انجام دهم؟.-
عباس کیارستمی
جنگ ایران و عراق
کیارستمی در سال ۱۳۹۳ در یک جلسه پرسش و با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز جنگ ایران و عراق را را -جنگی که هیچ مفهومی نداشت- توصیف کرده بود. او بعدا در گفتگویی که در ایسنا منتشر شد درباره این اظهار نظرش چنین گفت:
-من جنگ را اساسا بیهوده میدانم و به این نمیشود شک داشت. اما مسیول جنگ کسی است که آغازش میکند نه کسی که دفاع میکند. بله هنوز هم میگویم و از این جمله خود ذرهای عقبنشینی نمیکنم که ما درگیر جنگی شدیم که هیچ مفهومی نداشت. اما این جنگ به ما تحمیل شد و نمیخواستیم درگیر این جنگ بیمفهوم شویم. درست است که هردو طرف در جنگ سهیم هستند اما مسیول کسی است که آغاز میکند.-
سانسور
مارتین اسکورسیزی با ذکر تلاش فراوان دولت ایران برای سانسور فیلم ده از این موضوع انتقاد کرد و گفت که سانسور هیچگاه خوب نخواهد بود. در سال ۱۹۷۷ میلادی وزارت آموزش و پرورش وقت خواستار آن شد که قسمتی از فیلم کیارستمی که زنان به صورت محجبه بودند حذف شود اما با مخالفت کیارستمی با این حذف- از نمایش فیلم جلوگیری شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ نیز صحنههای دوباره گرفتهشده بدون حجاب فیلم به نمایش در نیامد.
سیاست در آثار کیارستمی
آثار کیارستمی خالی از نگاه سیاسی نیست. در فیلم ده- یک زن در سطح شهر تهران رانندگی میکند. به نوشته پیتر بردشاو -حضور یک زن به عنوان راننده در منطقهای مانند خاورمیانه- که بسیاری با رانندگی زنان مخالفند- معنایی سیاسی و فمینیستی دارد.-
بیماری و مرگ
در تاریخ ۷ فروردین ۱۳۹۵ خبرگزاری آفتاب خبر بستری شدن عباس کیارستمی را بر روی وب گاه خود درج کرد. کیارستمی در پی شدت گرفتن مشکلات جسمی- با نظر پزشکان معالج در بیمارستان بستری شد. در تاریخ شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ خبرگزاری ایسنا خبری مبنی بر اینکه عباس کیارستمی از سرطان دستگاه گوارش رنج میبرد منتشر کرد. کیارستمی به دلایل متعدد- از جمله خونریزی داخلی- چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت. اولین عمل- عمل جراحی درمانی بود. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفت و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بود. در ادامه- روند درمان وی رو به پیشرفت- گزارش شد و طول درمان- بنا به تشخیص تیم معالج برای کنترل شرایط بیماری- عباس کیارستمی در خواب مصنوعی به سر میبرد. به گفته مشاور وزیر بهداشت یک تیم پزشکی باتجربه پیگیر درمان عباس کیارستمی بود. همچنین حسن قاضیزاده هاشمی- وزیر بهداشت به ملاقات کیارستمی رفت و از نزدیک روند درمان او را دنبال کرد. در ۱۵ فروردین نیز بیماری سرطان وی تکذیب شد. در ادامه برای بازتاب اخبار بیماری و سلامتی وی- کانال تلگرامی با عنوان -اخبار مربوط به روند درمانی عباس کیارستمی- راهاندازی شد.
محمد شیروانی بعد از ملاقات با کیارستمی در بیمارستان- مطلبی را در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت که در آن از نارضایتی و انتقاد شدید کیارستمی از جراحی انجام شده- خبر داد- در این یادداشت به نقل از آقای کیارستمی گفته شد: من باورم نمیشه دیگه بتونم روی پا وایسم و فیلم کار کنم. اون تو -دستگاه گوارش- رو داغون کردند. این اظهارات محمد شیروانی با واکنش تند احمد کیارستمی مواجه شد- وی از لحن انتقادی نسبت به وزیر بهداشت و رعایت نکردن عرف و اخلاق توسط شیروانی انتقاد و بیان کرد وضعیت پدر اورژانسی نیست.
کیارستمی پس از گذراندن دوره نقاهت در تهران برای ادامه درمان با آمبولانس هوایی کمپانی MK۲ با هزینه تهیهکننده فیلم آخرش که ساخته نشد- راهی فرانسه شد اما پس از چند روز به علت لخته شدن خون- سکته مغزی کرد و در پاریس درگذشت.
بعد از درگذشت عباس کیارستمی- کمپین پیگری پرونده پزشکی او توسط گروهی از سینماگران و علاقهمندان به کیارستمی راهاندازی شد- هدف این کمپین پیگیری روند درمان عباس کیارستمی در ایران و فرانسه است و قصد دارد تا مشخص کند آیا در روند درمان این کارگردان قصوری از طرف تیم پزشکی رخ دادهاست یا خیر.
تشییع و خاکسپاری
پیکر عباس کیارستمی در شامگاه ۱۸ تیر از پاریس به ایران منتقل شد. تشییع جنازه نیز با حضور خانواده وی و هنرمندان در فرودگاه بینالمللی امام خمینی برگزار شد. بر اساس وصیتنامه متوفّی قرار شد پیکرش در لواسان به خاک سپرده شود. مراسم تشییع پیکر عباس کیارستمی یکشنبه ۲۰ تیر ماه از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور هنرمندان و دوستداران و چهرههای سیاسی و فرهنگی در خیابان حجاب برگزار گردید. پس از تشییع مقابل کانون- مراسم خاکسپاری کیارستمی در گورستان توک مزرعه لواسان انجام شد و پیکرش با همراهی خانوادهاش و چند هنرمند نزدیک به خاک سپرده شد. در جایجای آرامستان توک مزرعه و خیابانهای ورودی لواسان پوسترهای کیارستمی نصب شده بود و کیارستمی که دوستدار طبیعت بود در گورستانی پر از درخت آرام گرفت.
شکستن سنگ قبر
روز ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ سنگ مزار عباس کیارستمی را شکستند و روی سنگ قبر سیمان ریختند. آنها حتی نهال درخت گیلاس را که کنار مزار او کاشته شده بود را از ریشه درآوردند.
علت مرگ
در ۸ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ رییس کل سازمان نظام پزشکی در رابطه با علت اصلی مرگ کیارستمی اظهار داشت که خونریزی حاد تحت پردههای مغزی -ساب دورال- که منجر به مرگ مغزی وی شده بود- علت اصلی مرگ او تشخیص داده شد. این خونریزی نیز ناشی از استفاده از دارویی به نام هپارین با دوز ۲۴ هزار واحد در روز است.
عباس کیارستمی
آثار عباس کیارستمی
فیلمهای عباس کیارستمی
– مسافر -1353-
– گزارش -1356-
– اولی ها -1362-
– خانه دوست کجاست؟ -1365-
– مشق شب -1366-
– کلوز آپ -1368-
– زندگی و دیگر هیچ -1370-
– زیر درختان زیتون -1373-
– بادکنک سفید -فقط نویسنده- 1374-
– سفر -فقط نویسنده- 1374-
– طعم گیلاس -1376-
– باد ما را خواهد برد -1378-
– آ. ب. ث. آفریقا -1379-
– ده -1380-
جایزهها و افتخارات
فردی
– جایزه روبرتو روسلینی ۱۹۹۰
– جایزه سینمایی دکوورتس ۱۹۹۲
– جایزه فرانسوا تروفو جشنواره فیلم جیفونی به خاطر مجموعه آثار ۱۹۹۳
– جایزه پیر پایولو پازولینی ۱۹۹۵
– مدال طلا فدریکو فلینی یونسکو ۱۹۹۵
– دریافت نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه لژیون دونور ۱۹۹۶
– برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷
– جایزه یادبود ویتوریو دسیکا ۱۹۹۷
– برنده مدال طلای فلینی ۱۹۹۷
– جایزه اسکندر طلایی- جشنواره بینالمللی فیلم تسالونیکی ۱۹۹۹
– شیر نقرهای جشنواره فیلم ونیز ۱۹۹۹
– لوح طلایی پانوراما سینمای اروپا ۱۹۹۹
– جایزه ویژه جشنواره فیلمهای مدیترانهای مونپلیه ۱۹۹۹
– جایزه آکیرا کوروساوا جشنواره فیلم سانفرانسیسکو برای یک عمر دستاورد هنری ۲۰۰۰
– جایزه ویژه از وزارت فرهنگ و هنر لبنان ۲۰۰۰
– دکترای افتخاری دانشگاه اکول نرمال سوپریور ۲۰۰۳
– جایزه سینمایی کنراد ولف ۲۰۰۳
– نامزد عضویت موسسه فیلم بریتانیا ۲۰۰۵
– جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره فیلم ایسلند ۲۰۰۵
– نشان افتخار پلنگ طلایی- جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۰۵
– جایزه یک عمر دستاورد جشنواره بینالمللی فیلم ایروان ۲۰۰۵
– برنده جایزه هانری لانگلوا ۲۰۰۶
– دکترای افتخاری دانشگاه تولوز ۲۰۰۷
– نشان استاد بزرگ جهان- جشنواره فیلم کلکته ۲۰۰۷
– جایزه افتخاری فیلمساز- جشنواره فیلم ونیز ۲۰۰۸
– دریافت جام جم ۲۰۰۸
– جایزه جایزه شایستگی سینمایی برای یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره فیلم مونیخ ۲۰۱۰
– دکترای افتخاری دانشگاه پاریس ۲۰۱۰
– خوشه طلایی جشنواره بینالمللی فیلم وایادولید ۲۰۱۰
– نشان افتخار دولت ژاپن ۲۰۱۳
– نشان دکوراسیون علوم و هنر اتریش ۲۰۱۴
– جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جشنواره بینالمللی فیلم پرتقال طلایی آنتالیا ۲۰۱۴
– عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۲۰۱۶
کتابهای عباس کیارستمی
به قلم کیارستمی
– باد و برگ -شعر-
– حافظ به روایت کیارستمی
– سعدی از دست خویشتن فریاد
– همراه با باد
– ده 10
– گرگی در کمین
– جزیی از غزلیات شمس -آتش-
ششمین فیلمساز برتر ایران
کیارستمی- جز سرشناسی بسیار گسترده از دهه ۱۹۹۰ در اروپا- در ایران نیز محبوب و شناخته بود- به طوری که در رایگیری از ۵۵ فیلمشناس ایرانی به سال ۱۳۸۱- کیارستمی همراهِ امیر نادری ششمین فیلمساز برتر تاریخ سینمای ایران شناخته شد.
ده فیلمساز برتر آسیا
کیارستمی و فیلم کلوزآپ ساخته وی- در جریان بیستمین جشنواره بینالمللی فیلم پوسان ۲۰۱۵ در ردهبندی برترین هنرمندان و فیلمهای قاره آسیا- در میان ۱۰ هنرمند و اثر شاخص قاره قرار گرفتند. عباس کیارستمی در فهرست ۱۰ کارگردان برتر سینمای آسیا- پس از یاسوجیرو اوزو و هو شیایو-شین در رده سوم برترینها قرار گرفتهاست. آکیرا کوروساوا- ساتیا جیت رای- وونگ کار وای- اپیچاتپونگ ویراستاکول- جیا ژانکه- کنجی میزوگوچی و ادوارد یانگ رتبههای بعدی این ردهبندی را به خود اختصاص دادهاند.
ششمین کارگردان برتر جهان
روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۱ در گزارشی فهرست ۴۰ کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا را منتشر کرد. عباس کیارستمی در مکان ششم این لیست و بالاتر از بسیاری از چهرههای نامدار سینما همچون دیوید کراننبرگ- دیوید فینچر- استیون سودربرگ- پدرو آلمودوار و گاس ون سنت قرار گرفت.
محبوبترین چهره سینمای ایران
در سال ۲۰۱۵ در یک نظرسنجی که توسط وب سایت فرانسوی لاسینتک -سینماتک- از ۲۶ کارگردان برجسته معاصر سینمای جهان انجام شد- عباس کیارستمی محبوبترین چهره سینمای ایران از دیدگاه این گروه از موفقترین کارگردانان حال حاضر سینمای جهان بود.
منبع :
زوم
پرشین وی
ویکی پدیا
انجمن اجتماع اندیشه - تمامی انجمنها ]...
ما را در سایت انجمن اجتماع اندیشه - تمامی انجمنها ] دنبال می کنید
برچسب : کیارستمی, نویسنده : piuc بازدید : 159 تاريخ : جمعه 28 مهر 1396 ساعت: 4:25